Wednesday, February 17, 2016

9 Langkah Bagaimana Bina Iklan FB Untuk Dapatkan Like

Entri #98: 9 Langkah Bagaimana Bina Iklan FB Untuk Dapatkan Like
Masih tidak tahu bagaimana untuk membina ‘fans’ di page anda? kali ini saya terangkan Step-by-Step bagaimana membina iklan untuk tarik like ke page anda.

Selepas ini tiada lagi alasan mengapa like ataupun fans di page anda sedikit sahaja. Ikuti 9 Langkah mudah satu per satu seperti di bawah ya….!

1. Klik pada butang ‘gear’ pada atas paling kanan di Facebook Profile anda dan pilih “Create Ads” atau boleh sahaja taip adress ini https://www.facebook.com/ads/create di browser anda.




2. Apabila keluar paparan seperti ini, Pilih ‘Page Likes’. Iklan ini bertujuan untuk tarik ‘Like’ sahaja.


3. Selepas itu pilih ‘Page’ yang anda ingin tingkatkan likes ataupun yang anda ingin fokus kepada pembinaan ‘Fans’.


4. Setelah itu akan keluar paparan seperti ini, anda boleh masukkan maksimum 6 gambar promosi anda. Saiz yang anda sesuai adalah ‘600’ x ‘225’ pixels. Sila rujuk dalam gambar untuk keterangan setiap ‘button’ secara terperinci.


5. Untuk step seterusnya, anda perlu memilih paparan jenis apa yang anda inginkan. Maksudnya ialah bentuk bagaimanakah iklan anda akan muncul pada audience nanti. Ada 3 jenis paparan iaitu

….Newsfeed,

….Sidebar (Juga dipanggil Right Column), dan

….Mobile Newsfeed.

Namun tidak semua orang akan ada function ‘Mobile Newsfeed’. Bergantung kepada akaun facebook masing-masing.

Bagi mereka yang tiada fungsi ‘Mobile Newsfeed”, anda boleh pilih samada inginkan Paparan Newsfeed atau pun Paparan rigt column. ( dinasihatkan tidak mencampurkan kedua-dua jenis iklan)

6. Teruskan dengan langkah membina Campaign, Budget, dan juga Bid untuk iklan anda. Di sini saya paparkan contoh bagi oCPM, CPM, dan CPC.

a) Untuk iklan oCPM (optimized cost per impression), Click ‘New Campaign’. Kemudian Nama iklan yang ada inginkan. Seterusnya letak ‘budget’ yang anda inginkan, sebagai contoh di sini saya letakkkan budget sebanyak RM5.

Letakkan setting ‘Bidding’ kepada ‘Bid For Page Likes’, dan iklan anda akan di set kepada OCPM.


b) Untuk iklan CPM pula, namakan Campaign anda. Kemudian Letakkan ‘Daily Budget sebagai contoh RM15. Pada ‘Bidding and Pricing’ pilih ‘Bid for Impressions. Iklan anda telah di set sebagai bid CPM.

Untuk bid pula, anda boleh letakkan nikai yang anda mahukan, sebagai contoh. RM0.50 sebagai bid permulaan, Sekiranya iklan perlahan, naikkan bid anda. Jika perlahan juga naikkan lagi sedikit demi sedikit.

c) Untuk iklan CPC pula, Selepas masukkan nama ‘Campaign’, ‘budget’, ‘bidding’ dan ‘pricing. Letakkan ‘Daily Budget’, sebagai contoh RM30.

Pada ‘Bidding Pricing’, letakkan setting pada ‘Bid For Clicks’ . Kemudian pilih ‘Manually set Your Maximum Bid For Clicks (CPC)’. Letakkan nilai maksimum bid anda mahukan, contohnya RM0.09.


8. Paparan ini akan muncul selepas ‘Review Order’. Letakkan ‘Ad Name’ atau nama iklan untuk rujukan anda. Semak butiran iklan anda sebelum klik ‘Place Order’.


9. Selepas anda klik pada button ‘Place Order’. Akan keluar paparan seperti di bawah ini.

SELESAI….!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...